Flygfoto, från marken!

Flygfoto, från marken!
Min 3:e zeppelinare

fredag 11 januari 2008

Flygfoto teknikens utveckling


På bilden: Flygfoto / höjdfoto uppdrag i södra Sverige

Tekniken för alternativ flygfoto går hela tiden framåt. Det svåra är att bestämma sig för vilka komponenter man använder sig av, för det går inte att uppdatera systemet varje kvartal. Vissa leverantörer kvarstår dock, tex då zeppelinaren har mycket god flygförmåga.

Även masten är en beprövad version. Metallen slits på vissa ställen men klarar en del uppdrag.

De övriga komponenterna får sin översyn dem med. Videolänken ska klara längre räckvidd. Kamerans storlek är en ständig gissel, men det kommer nya, och tom bättre(!) modeller hela tiden.

Folk som vill bli flygfotografer ringer då och då för att köpa komplett flygfoto system men pga mitt samarbete med Helicopter View säljs inget system för tillfället. All utveckling sker internt. Vissa är nybörjare, vissa är redan flygfotografer från med egna flygplan.

Att inte glömma: I nästa inlägg ska jag skriva om mina upplevelser/äventyr då jag har varit ute på flygfoto uppdrag.

Inga kommentarer: