Flygfoto, från marken!

Flygfoto, från marken!
Min 3:e zeppelinare

fredag 16 maj 2008

Flygfoto på sjöläge

Så kan det se ut uppifrån vid vattnet, inför sommaren. Denna flygfoto visar en analkande idyll, även om många båtar ligger kvar på land och väntar på sjösättning.

Zeppelinaren vill gärna vara med på bild, du ser skuggan i hörnet nere till höger. Detta är i sig inget problem, lätt att ta bort, men här ville jag gärna visa "slaven" också, det är ändå hon som gör jobbet:)

I övrigt är det högtryck i flygfoto, har långa dagar ute på fältet. Rekordet är 6 uppdrag på en dag, men då låg några nära varandra. Detta är i sig inte lite, och om du lägger till att jag jobbar ensam blir det en liten bragd, eller?
Många kollegor i branschen jobbar två, som även jag ibland önskar , men eftersom jag har lååång erfarenhet (faktiskt längst erfarenhet med professionell flygfoto med teleskopmast och helium zeppelinare i Skandinavien) blir det inte så märkvärdigt. Det är en vanesak, att kunna ha koll på både ballong och tv skärm, där jag följer motivet.

Varje objekt är unikt, förutsättningarna ändras hela tiden. Vindens storlek och riktning, höjden, träd i närheten, husets karaktär, sjö i närheten, alla dessa formar utgången, hur flygfotot blir. Det gäller att snabbt scanna av terrängen när man är ute och tar flygbild, samt att man ger gärnet i varje uppdrag, och tar alltid den där lilla extra fotohöjden, fotovinkelt, trasslar bort en bit in i skogen med teleskopmasten för att få till ett ännu bättre mastfoto.
Det brukar bli bäst så.

Inga kommentarer: